Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen (CAP) heeft de (uitgangspunten bij de) premiestaffels voor de nettopensioenregeling gepubliceerd. De afzonderlijke premiestaffels zijn gebaseerd op ofwel een rekenrente van 4%, ofwel een rekenrente van 3% (met uitkeringsbegrenzing). Met ingang van 1 januari 2015 geldt voor pensioenopbouw op basis van hoofdstuk IIB van de Wet op de loonbelasting 1964 (Wet LB) een maximum pensioengevend loon. Momenteel zijn de wetsvoorstellen Verzamelwet pensioenen 2014 en Belastingplan 2015 bij het parlement in behandeling. Met beide wetsvoorstellen wordt nadere invulling gegeven aan de invoering van een (tweede pijler) nettopensioenregeling voor pensioenopbouw over het loon dat ingevolge artikel 18ga Wet LB niet tot het pensioengevend loon behoort. De voorwaarden voor de nettopensioenregeling (waaronder de maximale omvang van de beschikbare premie) zijn opgenomen in artikel I, onderdeel P van het wetsvoorstel Belastingplan 2015. Hierin is onder meer bepaald dat de beschikbare premie voor de nettopensioenregeling ten hoogste kan worden bepaald met inachtneming van de uitgangspunten als bedoeld in de onderdelen a, b en c van artikel 18a, derde lid Wet LB. Om de uitvoeringspraktijk tegemoet te komen, zullen er voor de nettopensioenregeling bij beleidsbesluit uniform toepasbare premiestaffels worden gepubliceerd. Omdat spoedige bekendmaking van deze premiestaffels van belang is voor de implementatie door pensioenuitvoerders, is besloten om de premiestaffels nu al bekend te maken. Hierbij dient nadrukkelijk het voorbehoud te worden gemaakt dat de in de betreffende wetsvoorstellen voorgestelde bepalingen inzake de nettopensioenregeling door zowel de Tweede als Eerste Kamer moeten zijn aangenomen....
Op 16 oktober 2014 is een amendement van Kamerlid Jesse Klaver c.s. inzake het laten vervallen van de 6 maandstermijn bij waardeoverdracht door de Tweede Kamer aangenomen. Het betreft hier een amendement in het kader van de Wet aanpassing financieel toetsingskader (FTK) en zal naar verwachting op 1 januari 2015 in werking treden. Dit amendement zorgt ervoor dat de deelnemer niet langer beperkt wordt door de termijn van 6 maanden waarbinnen de deelnemer het verzoek tot waardeoverdracht bij wisseling van werkgever bij de nieuwe pensioenuitvoerder dient te melden. Volgens de indieners van het amendement is waardeoverdracht in veel gevallen een verbetering voor de deelnemer. Het is daarom onwenselijk dat de mogelijkheden voor waardeoverdracht te veel worden beperkt door de huidige wetgeving. Pensioendeelnemers moeten te allen tijde waardeoverdracht kunnen realiseren, zolang het pensioenfonds niet kampt met een te lage dekkingsgraad. Dit draagt ook bij aan een beter zicht op de ontwikkeling van de waarde van het pensioen voor deelnemers. De artikelen 71, derde en zevende lid, 74, eerste lid, en 75, eerste lid, van de Pensioenwet respectievelijk de artikelen 82, derde en zevende lid, 85, eerste lid, en 86, eerste lid, van de Wet verplichte beroepspensioenregeling zullen hierop worden aangepast. Nadere eisen en voorwaarden aan waardeoverdracht worden geregeld bij of krachtens algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 71, zevende lid, van de Pensioenwet, dan wel artikel 82, zevende lid, van de Wet verplichte beroepspensioenregeling. Bron: NPB Nieuwsflits nr....
Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer laten weten dat ze ondernemingsraden meer zeggenschap wil geven over pensioenregelingen. Het is haar bedoeling dat een ondernemingsraad (OR) instemmingsrecht krijgt over elk besluit dat een onderneming wil nemen over het vaststellen, wijzigen of intrekken van een pensioenregeling, ongeacht de pensioenuitvoerder. Klijnsma verwacht begin 2015 een wetsvoorstel dat dit vastlegt te kunnen indienen bij de Tweede Kamer. De staatssecretaris baseert haar voorstel op een advies dat de Sociaal-Economische Raad (SER) eerder dit jaar op haar verzoek uitbracht. Het advies van de SER is op zijn beurt overigens een uitwerking (en onderbouwing) van de aankondiging van Klijnsma begin dit jaar om een lacune in het instemmingsrecht te dichten. Directe aanleiding was dat Shell besloot nieuwe medewerkers een premiepensioenregeling aan te bieden, zonder instemming van de OR. Bron: pensioen pro fd media...