Raad van State kritisch

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel werken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Het wetsvoorstel past enige arbeidsrechtelijke bepalingen aan die een belemmering kunnen vormen voor werknemers en ambtenaren die na de AOW-gerechtigde leeftijd willen blijven werken. Inmiddels is het wetsvoorstel op 11 november 2014 bij de Tweede Kamer ingediend. De Afdeling advisering (hierna: Afdeling) heeft de volgende bevindingen in haar advies opgenomen: · Het wetsvoorstel maakt onderscheid naar leeftijd. Op grond van (Europese) regelgeving is dat onderscheid alleen gerechtvaardigd en redelijk als de maatregel passend en noodzakelijk is; · Nut en noodzaak van het wetsvoorstel worden onvoldoende aangetoond in de toelichting op het wetsvoorstel. Zo is de aard en omvang van het probleem dat het wetsvoorstel moet oplossen niet duidelijk. Volgens de Afdeling is bijvoorbeeld het ontslag van rechtswege bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd niet passend en noodzakelijk. Bovendien wijst de Afdeling op het averechtse effect van het wetsvoorstel op de arbeidsmarktpositie van ’50-plussers’. De Afdeling meent dat het wetsvoorstel moet worden heroverwogen; · De Afdeling onderschrijft de beperking van de loondoorbetaling bij ziekte van 104 naar 6 weken. Een belangrijke overweging hierbij is dat een motief voor de loondoorbetaling bij ziekte het beperken van een beroep op de wettelijke arbeidsongeschiktheidsregelingen is. Dat motief is bij ’65-plussers’’ niet aan de orde, omdat zij niet onder de sociale verzekeringsregelingen vallen. De Afdeling wijst echter wel op het risico dat verzekeraars deze groep oudere werknemers uitsluiten van de mogelijkheid tot het herverzekeren van het ziekterisico voor werkgevers. In de toelichting op het wetsvoorstel zou hierop moeten worden ingegaan....

Bedrijven in tijdnood met aanpassen pensioenregeling

Bedrijven met pensioen bij een verzekeraar komen in tijdnood bij het aanpassen van hun pensioenregeling aan de fiscale wetten van 2015. Daarvoor waarschuwt Registerpensioenadviseur (RPA). Volgens RPA is er onvoldoende tijd om werknemers, die met de wijziging moeten instemmen, te informeren. ‘Als de werknemer later stelt onvoldoende informatie of te weinig tijd te hebben gehad, loopt de werkgever een aanzienlijk risico op een latere pensioenclaim’, aldus RPA. RPA is en van de Nederlandse beroepsorganisaties voor pensioenadviseurs, met 210 leden. Het aantal bedrijven met verzekerde pensioenregelingen is ongeveer 40.000. Een groot deel daarvan moet aangepast worden, omdat door nieuwe fiscale regels in 2015 minder pensioen mag worden opgebouwd. ‘Verzekeraars kunnen pas sinds ongeveer anderhalve maand offertes uitbrengen voor een nieuwe pensioenregeling, die aangepast is aan de nieuwe fiscale eisen voor 2015,’ zegt Paul van der Heide, adviseur bij RPA. Het heeft in de Tweede Kamer namelijk lang geduurd voor er duidelijkheid kwam. Van der Heide schat dat 25% van de bedrijven nog geen offerte heeft gehad. En het is nu al half november! De werknemer moet minstens een maand de tijd krijgen om de voorgestelde veranderingen te kunnen beoordelen. Daar dreigt geen tijd voor te zijn. Dringende oproep RPA doet een dringende oproep aan de overheid om werkgevers en verzekeraars meer tijd te geven voor het doorvoeren van fiscale aanpassingen’, zegt voorzitter Renato Lombardini van RPA. ‘We signaleren in de praktijk al veel problemen en zijn bang dat werkgevers in een spagaat belanden: als hij niet voor 1 januari handelt, krijgt hij een zware fiscale claim. Als hij wel handelt en later blijkt dat hij de werknemer onvoldoende heeft geïnformeerd,...

Geen addendum meer mogelijk

Beste relatie, In de aanpak voor het DGA pensioen is er structureel wat verandert.  DÆMS gebruikt nu modelpensioenovereenkomsten afgestemd op de fiscale wetgeving 2015, de wet VMO/Witteveen 2015 voor het DGA pensioen. Deze pensioenovereenkomsten zijn een geupdate versie van de lean & mean pensioenovereenkomsten zoals deze per 1 januari 2014 gebruikt zijn bij de aanpassing van de pensioenregelingen aan de wet VAP. Met name het fiscaal geaccordeerd krijgen van de pensioenregelingen met overgangsbepaling bleek een langdurig traject. Het gebruikelijke voorstel om deze aanpassing vast te leggen middels een addendum op het reeds goedgekeurde model 013-023 is recent niet geaccordeerd door de Kennisgroep Pensioenen. Deze kennisgroep heeft besloten om alleen maar complete pensioenovereenkomsten te accorderen. Dit was de meest korte weg om de pensioenovereenkomst aan te passen naar de nieuwste wetgeving, maar stuit nu op verzet van de Belastingdienst. Wij adviseren om deze pensioenovereenkomst aan te laten passen naar aanleiding van dit nieuwe standpunt. Wilt u meer informatie neem dan contact op met mr. D. van de Belt (+31202610206) of Sander Deelstra (+3120 26 102...